Thursday, August 11, 2011

Home » , , , » Ramadhan #10 : Pakai Contact Lens Batal Puasa Ke?

Ramadhan #10 : Pakai Contact Lens Batal Puasa Ke?




بسم الله الرحمن الرحيم

Photobucket


 
                


Tadi ada baca satu post pasal contact lens. Batal ke pakai contact lens masa puasa. Aku pown tak berani nak bagi hukum. Tapi tak silap aku, aku pernah tanya soalan tu kat ustazah. Dia kata sah. Sebab mata bukan lubang, right?

So, aku pun cariklah dan puasa tidak BATAL sebab tidak masuk ke dalam perut dan bukan kategori makanan atau minuman.


Tapi, ada kata batal. But, serasa aku tak batal coz :

Akak aku lepak je pakai contact lens time puasa *dan jugak time tak puasa. Pemakai contact lens tegar!*. Aku pun pernah pakai contact lens *Dah tak berani.* masa puasa.

Dan aku confirm ramai je yang pakai contact lens time puasa. Yang pakai contact lens untuk besarkana nak mata, cantikkan mata, warnakan mata, untuk rabun and so on. See, ramaikan yang pakai. And read this :

Soalan:
saya ada kemusykilan..
saya seorang yg selalu pakai kanta lekap (contact lense).
boleh kata hari hari sy pakai.
persoalan sy ialah adakah dibolehkan memakai contact lense itu ketika sedang berpuasa??
adakah dgn memakai contact lense menjadi penyebab puasa terbatal??
kalau begitu bagaimanakah untuk terus memakai contact lense tanpa menjejaskan puasa??
sekian terima kasih …

Jawapan:
Berdasarkan ketetapan yang dibuat oleh Majmak Feqah Islami dalam satu persidangannya, bahawa sesuatu yang dimasukkan ke dalam mata seperti titisan ubat tidak membatalkan puasa. Ia juga adalah pendapat yang pernah ditarjihkan oleh Ibn Taimiyyah.
Maka, tidak mengapa memakai contact lens ketika puasa. Walaupun ketika memakainnya, ada cairan solution yang mungkin masuk dalam rongga mata. Ia bukannya makanan dan bukan minuman, dan tidak boleh disamakan dengannya pada hukum.
Wallahu A’lam.

Jawapan asal penulis di Al-Ahkam

Free Call and SMS EVERYDAY to 3 Budzzy!

Sumber :  http://abuumair1.wordpress.com/soal-jawab/feqah-puasa/07-019/


5 comments:

twinkeenabilah said...

Good Info :)

hira said...

ehem ehem. hai jiran! ni baru ada kelapangan lepak blog ni kejap. hehe :D maaf cakap. saya tak pakai contact lens. mata dah ori. rabun pakai spek. haha :D maknanya, saya tak terlibat dan tak perlu risau pasal isu ni. hehe

bella_bumbum said...

nasib baik tak batal. sy peminat setia contact lens ! HAHA

sergeant keroro said...

nice sharing :)

myezatul aQma said...

sy pon suka contact lense.nasib baik tak batal!